woensdag 21 augustus 2013

Expositie 'Buurtwerk/Kunstwerk' Kunstuitleen Alkmaar

A.s. vrijdag 23 augustus, op mijn verjaardag, start de expositie 'Buurtwerk/Kunstwerk' in de Kunstuitleen in Alkmaar. De Kunstuitleen Alkmaar heeft een groot aantal kunstenaars uitgenodigd een kunstwerk te maken, dat geïnspireerd is op de wijken Spoorbuurt, Watertorenbuurt en Zocherbuurt. Vandaar 'Buurtwerk/Kunstwerk'. Ook ik doe hieraan mee.
Omdat we negen jaar in de Spoorbuurt gewoond hebben, van 1991 tot 2000, heb ik een film gemaakt over onze oude straat de St. Anthoniusstraat, de Spoorstraat en het station.
De film heet '13 jaar later...?'.
Aan de ene kant zo genoemd omdat we alweer 13 jaar in ons 'nieuwe' huis wonen, aan de andere kant, en daarom de ...?, omdat er sinds 1920 ook niet heel veel veranderd is. Ons oude huis in de St.Anthoniusstraat is nauwelijks veranderd en het enige huis in de straat nog met de authentieke details. In combinatie met oude foto's en het karakteristieke van de wijk kun je je afvragen of de film echt 13 jaar later gemaakt is. Toch zijn er wel veranderingen, zoals het station en het hek...
Om te kunnen filmen ben ik eerst naar de oude buurt gegaan om wat basisopnames te maken. Het was spannend omdat ik niet wist in welke staat ik het huis zou aantreffen. Gelukkig bleek het nog in de staat zoal wij het hadden verkocht, inclusief glas-in-lood, de oude trekbel, de oude tegels en de schuifdeuren. Daarna heb ik een afspraak gemaakt met onze oude buurvrouw Mevr. Lindeboom om vanuit haar huis te kunnen filmen. Dat werd een gezellige middag. Ik ben in ieder geval weer helemaal bijgepraat over de buurt. Als laatste nog even een bezoek aan ons oude huis. Huidige bewoner Michel toonde me trots het huis inclusief alle verbeteringen, zoals de nieuwe keuken en de vloerisolatie. Ook gaf hij aan nooit te willen verbouwen of uit te willen breken om het huis in de originele staat te laten. Dan ging hij nog liever verhuizen!
De film is inmiddels klaar en begint met een gedicht van mijn hand.
De expositie is te zien vanaf 23 augustus t.m. 15 september in de Kunstuitleen Alkmaar, Bergerweg 1. De opening is ook a.s. vrijdag 23 augustus om 17.00u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten