zaterdag 30 augustus 2014

Cobra Museum

Vandaag hebben Jeroen en ik het Cobra Museum in Amstelveen bezocht. De collectie van het Guggenheim met een absoluut persoonlijke favoriet van mij: het Abstract Expressionisme uit de jaren vijftig en zestig. Boy, were we in for a treat!

 Het Cobra Museum toont 51 werken van 44 kunstenaars uit de kerncollectie mid-20th century abstracte kunst van het Guggenheim. Het betreft een groot aantal werken dat door James Johnson Sweeney, de legendarische directeur, in de jaren 50 werd aangekocht en waarvan een deel te zien was in de 'inaugural exhibition' in 1959 waarmee het iconische gebouw ontworpen door Frank Lloyd Wright open ging. Voor het eerst is een zo grote hoeveelheid werken uit de collectie van het Guggenheim in Nederland te zien met kunstenaars als Jackson Pollock, Mark Rothko, Willem de Kooning, en Louise Bourgeois, naast verrassend werk van minder bekende kunstenaars zoals Willem Baziotes, José Geurrero, Conrad Marca-Relli. Schilderijen van Europese abstracte kunstenaars waaronder de CoBrA kunstenaars Appel, Jorn en Alechinsky uit de collectie van het Guggenheim zijn voor het eerst sinds de jaren 50 weer te zien. En niet te vergeten Soulages en Tapiés én enkele fantastische Japans en Chinees Abstract Expressionisten.

Nou ja, wat kan ik zeggen: alle favorieten bij elkaar, dat is toch fantastisch.
Ik ga zelfs twee keer alle werken langs en dat doe ik nooit!
Kritische noot: als je binnen komt weet je niet waar je moeten beginnen en de catalogus stinkt. ;)
Maar ach, kniesoor die daar op let...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten