zaterdag 11 oktober 2014

Interview met Monique de Leeuw

Gistermorgen had ik een interview met Monique de Leeuw in mijn radioprogramma Kunst Compleet.
Ik ben nog een beetje brak van de vorige avond omdat we op het laatste moment toch besloten naar de prijsuitreiking van de NHN Businessaward/Cultuuraward te gaan. De uitreiking was in Chateau Marquette in Heemskerk. Alles bij elkaar was het best leuk. Het kasteel was prachtig en heel mooi aangekleed. Maar het hele event is een beetje te commercieel naar mijn smaak en iets te veel 'gebakken lucht'. De nadruk ligt dan toch te veel op het businessgebeuren, maar de uitreiking was best aardig en CineBergen de terechte winnaar van de Cultuuraward. Ik vond het wél een hele eer om genomineerd te zijn en wil iedereen bedanken die op mij gestemd heeft.
In ieder geval zit ik met mijn brakke hoofd om elf uur start klaar om het radioprogramma te beginnen.
Monique de Leeuw is beeldend kunstenaar en komt uit Schagen. Haar werk is een combinatie van fotografie en grafiettekeningen waarbij zij de menselijke emotie, positief of negatief, tot uitdrukking probeert te brengen. Het vangen van het juiste moment; die ene oogopslag die het beeld licht vertekent. Waarbij zij juist die emotie blootlegt die naar de achtergrond dreigt te raken.
Dit resulteert in prachtige subtiele werken die voor het publiek niet altijd even makkelijk te herkennen zijn. Daarnaast gebruikt Monique verschillende gemengde technieken waaronder ook film om haar installatieachtige werken gestalte te geven.
Monique is ook mede-oprichter van Generator V, een collectief dat probeert positieve en passievolle projecten tot stand te brengen. Vandaag start b.v. het teddyberenproject waarbij een teddybeer van de ene persoon naar de andere persoon 'reist' om zo een paar dagen het leven van die persoon mee te maken. Door het 'reizen' hopen Monique en haar collega dat de teddybeer de hele wereld ontdekt en de geplaatste foto's op Facebook een kijkje geven in verschillende culturen en landen.
Vandaag gaat een van de teddyberen met een marineschip mee vanuit Den Helder. Zo is er in ieder geval al één teddybeer die de wereld vanaf een marineschip gaat zien.
Mooi project! Ik hou wel van dit soort positieve impulsen. Er is al genoeg narigheid en negativiteit op deze wereld naar mijn mening.
Moniques eigen werk is vanaf volgende week vrijdag 17 oktober te zien tijdens de Kunst10Daagse bij boekhandel Thomas in Bergen.

Natuurlijk had Monique ook muziek meegenomen. Deze keer o.a.: Daryl Ann met 'Riverside' en Damien Rice met 'The Blower's Daughter'.

Volgende week vrijdag wordt deze uitzending herhaald.

www.compleetfm.nl
www.moniquedeleeuw.nl

'Laura' - Monique de Leeuw



Geen opmerkingen:

Een reactie posten