donderdag 7 mei 2015

Kunst10Daagse Bergen 2015

Oké, even een minder goed bericht op dit blog. Het kan tenslotte niet altijd positief zijn.
Een aantal weken geleden nam ik contact op met de lokatiehouder in Bergen waarmee Joke (Beers) en ik vorig jaar de afspraak hadden gemaakt om dit jaar daar weer te exposeren tijdens de K10D in Bergen.
Tot onze grote schrik en verontwaardiging bleek onze plek al verzegd! Volgens de lokatiehouder, ik zal geen naam noemen, was zij in de veronderstelling dat we dit jaar geen tijd zouden hebben dus had zij iemand anders gevraagd. Joke en ik wisten in ieder geval zéker dat dat niet het geval was en dat we dat ook niet zo hadden besproken, maar ja, wat doe je eraan? Heen en weer mailen natuurlijk met de overtuiging dat dat niet de afspraak was maar uiteindelijk beslist de locatiehouder en zijn we onze plek gewoon kwijt!
Toch wel perplex en boos ben ik toen op zoek gegaan naar een andere plek om te exposeren. Op de website van de K10D kwam ik een aanvraag van Patricia Bruynse Boetiek tegen. (haar naam noem ik wel) Zij was op zoek naar een kunstenaar om schilderijen te exposeren in haar zaak tijdens de K10D.
We maakten een afspraak om te komen kijken. Toen ik daar kwam op de afgesproken tijd had ze nauwelijks tijd voor me. Omdat ze twee klanten in de zaak had, spraken we pas na een uur met elkaar. Omdat ik toen nog maar tien minuten had in de parkeermeter moest alles even heel snel besproken worden. We spraken af dat ik me zou inschrijven, het zou om 1 schilderij gaan en misschien een paar kleintjes in de etalage. Bij de deur krabbelde ze al een beetje terug wat de etalage betreft en ze vertelde dat er ook nog een sieradendame zou komen exposeren maar dat zou verder geen probleem zijn.
Ik ging met een rot gevoel weg en twijfelde heel erg of ik me wel zou inschrijven. Ik had n.l. niet het gevoel dat ze de K10D erg serieus nam maar alleen voor haar eigen verkoop ging. Uiteindelijk heb ik me toch ingeschreven. Had ik het maar niet gedaan! Wijze les dus: luister naar je gevoel!
Want wat gebeurde er gisteren: ik mailde Patricia dat ik me ingeschreven had en dat het nu afwachten was op goedkeuring. Vervolgens kreeg ik een mail van haar terug met de opmerking dat het nu afwachten was welke gelukkige kunstenaar de plek kon krijgen bij haar. Huh? Totaal in verwarring mailde ik terug: 'wat bedoel je? Die plek is toch van mij als ik aangenomen word!'
Wat blijkt, ze heeft inmiddels vier aanmeldingen en ik ben nr. 2 op de lijst. Nr. 1 gaat voor, mocht zij, in dit geval de sieradendame, afvallen dan ben ik aan de beurt. Volgens Patricia had zij mij dit allemaal uitgelegd.
Nou ja, daar is dus NIETS van waar!
Toen ik bij haar in de zaak was, was ik duidelijk de eerste. Zij heeft mij verder niets verteld over nr. 1 t/m 4, laat staan dat het niet zeker was dat ik de plek zou krijgen. Dat stond gewoon vast. Als ik dat had geweten had ik het überhaupt niet gedaan.
Maar blijkbaar heeft ze meer aanmeldingen gekregen en zag zij haar kans schoon. Het is n.l. zo dat als er meerdere kunstenaars aangenomen worden op 1 lokatie, je meerdere vermeldingen in de catalogus krijgt waar het haar natuurlijk om te doen was.
Na een boos telefoontje van mij met Patricia MAG ik nu wel komen exposeren samen met de sieradendame. Als wij allebei aangenomen worden, staat Patricia 2x in de catalogus, maar de inschrijvingskosten zijn voor onze eigen rekening. Dat betekent dat zowel ik als de sieradendame €100,- betalen (voor 1 schilderij!) wat voor mij in ieder geval heel veel is.
Na dat MAG komen exposeren en de opmerking dat het heel wat is om bij haar te exposeren vanwege de goede lokatie, was ik ondertussen zo boos dat ik me heb teruggetrokken. Patricia zoekt maar een andere "gek". Totáál geen respect voor kunst en kunstenaars.
Dat was dus de tweede keer dat mijn plek eigenlijk verzegd is, en dat binnen een paar weken tijd.
Ik heb het wel gemeld bij de K10D. Het lijkt me voor hen ook geen goede reclame.
Nu maar hopen dat ik mijn inschrijvingsgeld terug krijg. :(


Geen opmerkingen:

Een reactie posten