donderdag 27 augustus 2020

‘Lucht’ - Kranenburgh Bergen


Tijd voor een blog!

Ik ben n.l. vanmiddag met Jeroen naar ‘Lucht’ geweest, de expositie in Kranenburgh Bergen. (En meteen ‘Betekend’ van het KCB meegenomen)
De expositie is onderverdeeld in drie thema’s n.l. ‘Leven’, ‘Fenomenen’ en ‘Complicaties’.
In ‘Leven’ zijn werken opgesteld waarin lucht te maken heeft met het menselijk lichaam en leven. Adem, wat relateert aan leven, is b.v. te zien of te horen en het menselijk lichaam of onze leefomgeving komt aan bod in videofilms. Onder ‘Fenomenen’ zijn een aantal installaties te zien die verwijzen naar natuurkundige verschijnselen. En bij ‘Complicaties’ zien we maatschappelijke of ecologische kwesties die met lucht te maken hebben.
De expositie begint eigenlijk al in de zaal daarvoor waar o.a. schilderijen hangen met het onderwerp ’Lucht’.
Stuk voor stuk klinkende namen. Marina Abramovic& Ulay, Yoko Ono, Zorro Feigl, herman de vries en Ai Wei Wei.
Mooie expositie + dito boekje. Niks mis mee.
Máárrr.........ik word er niet warm of koud van (ook lucht 🙂). Het pakt me niet op een of andere manier. Ik had zin om heen te gaan maar kom niet enthousiast terug zoals vorig jaar bij herman de vries in Stedelijk Museum Alkmaar.
Over herman de vries gesproken: zijn werk associeer ik meer met ‘aarde’ niet met lucht. Marijke van Warmerdams zeefdrukken op papier met verschillende zonsondergangen....tja.....hoezo dan? Zijn er geen betere kunstenaars met dit onderwerp? ‘Curtain Room’ van Marinus Boezem...ik snap het echt wel hoor maar het is me te letterlijk. Dan is zijn ‘Immateriële plastiek’ interessanter. 
Er zijn verschillende goede, interessante werken en installaties hoor! Zie de foto’s hieronder. Daar hoef je het niet om te laten. Vooral de combinatie kunst en wetenschap (in dit geval natuurkunde) vind ik super interessant. Het is mij alleen een beetje te onevenwichtig. 
Maar ja, wie ben ik......










Geen opmerkingen:

Een reactie posten