zaterdag 18 januari 2014

Museum Kranenburgh - 'WONDER'

Gisteren heb ik met Marjan museum Kranenburgh in Bergen bezocht. Het museum is officieel na de aanbouw/verbouwing november j.l. opnieuw geopend met de tentoonstelling 'WONDER- de magie van kunstenaarsdorp Bergen'.
Het is een echte overzichtstentoonstelling geworden met werk van o.a. Charley Toorop, Leo Gestel, Adriaan Roland Holst, Lucebert, Jaap Min, Dirk Filarski en Simeon ten Holt. De jongere garde wordt echter niet vergeten met werk van Folkert de Jong, Rineke Dijkstra en Sjoerd Buisman. Het KCB is vertegenwoordigd met werk van o.a. Eric Beets. Een aantal kunstenaars maakte speciaal voor 'WONDER' nieuw werk, waaronder wat leuke interactieve installaties die zowel binnen als buiten te zien zijn.
Hoewel er ook recente en unieke vondsten en werk dat zelden te zien is wordt getoond, werd ik pas echt enthousiast in de zaal 'Bergen en de natuur'. Interessant werk, en vooral de film van Krisztina de Châtel is de moeite waard.
Ik begrijp dat Kranenburgh met een overzichtstentoonstelling is gestart. Het is ook een goede tentoonstelling maar van mij had het allemaal wat spannender gemogen.
Het gebouw is overigens prachtig en ik verheug me op de volgende tentoonstellingen. Én... heel fijn om te zien, in tegenstelling tot augustus toen ik de ledententoonstelling van het KCB hier bezocht, is het museum nu wel klaar en de medewerkers/vrijwilligers goed ingewerkt.

'WONDER' is nog te zien t.m. 16 maart 2014.

www.kranenburgh.nl









Geen opmerkingen:

Een reactie posten