zondag 2 februari 2014

Workshop Perspectief 2

Gisteren heb ik les 2 van de workshop bij Perspectief in Castricum gegeven.
De cursisten hebben inmiddels het werken met olieverf op waterbasis goed onder de knie. Het is tijd voor het leren werken met verschillende materialen als aarde, zand, sinaasappelnetjes en allerlei ander materiaal om textuur en structuur te krijgen. Ook gaan we kijken of we de totale abstractie, met als basis de natuur en het landschap, kunnen benaderen.
Ik begin met wat bekende kunstenaars die abstract en/of met materie werken, daarna met wat voorbeelden van mijn eigen werk. Het is goed om materieschilderijen in het echt te zien vandaar dat ik wat van mijn eigen werk heb meegenomen. Daarna doen we een oefening om te leren met zand e.d. te werken en meteen ook hoe je verschillende structuren kunt maken. Als laatste een eigen werk op doek n.a.v. meegenomen foto's waarbij al het geleerde toegepast moet worden.
Het is leuk om te zien dat veel cursisten zich al vrij genoeg voelen met het materiaal te werken en b.v. veel verf te gebruiken. Toch is het lastig de compositie en de eenheid in het werk in de gaten te houden en te bewaren. Ook bij abstract werken kun je niet zomaar wat doen.
Aan het eind van de middag hebben veel mensen een werk af of bijna af en gaat iedereen na de werkbespreking gelukkig tevreden naar huis.
Ik vergeet helaas foto's te maken! Dus hierbij een werk van Jan Wolkers als voorbeeld.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten