donderdag 26 september 2013

Klaasje van der Zee

Klaasje van der Zee heeft tijdens de ArtMix een gedicht gemaakt. Mijn werk wordt ook nog even genoemd: 'systematisch stippen dippen...'. Daar ben ik blij mee. En zo toepasselijk en mooi gedaan.

ArtMix 2013

alle kinderen mogen spelen
hoor je al die welkomstroep?
krijtjes zijn om uit te delen
schrijf je naam maar op de stoep

plantenstengels zijn de steigers
aan de stille waterkant
transparante witte reigers
lichten in het polderland

hier ontluiken tere rozen
kijken kinderogen aan
kissystone om van te blozen
zie die kikkers maar eens staan!

zwijgend ga ik hier in onder
oesterbloemen beeltenis
adem blaast een glazen wonder
van een zwaar geheimenis

wortelhuizen om te wonen
kwetsbaar is het creatuur
blauw en wit japanse schonen
vlinders vliegen door het vuur

systematisch stippen dippen
zoals dat nog niemand kon
tussen oog en leden glippen
strepen van de horizon

winterkonings pronte staartje
priemt parmantig in de lucht
brons gegoten uilenpaartje
patine antieke zucht

grote dromen geniale  
eeuwig koester ik mijn kind
strak de roestend vrije stalen
zilvervogels in de wind

warm je aan het hout van peren
stook de bollen raku klaar
vloeiend ben je zonder kleren
als dit naakte dansend paar

roosjes kun je leren haken
mag ik een gordijn van jou?
wat je van reliëf kunt maken
leer je van de vlindervrouw

zwart wit bont in groene weiden
hollandser bestaat er niet
landschap mozaïek van zeilen
waar je elke kleur in ziet

plastic mensje van het water
kijkt me diep van binnen aan
tand des tijds hoe zal ik later
dankbaar jouw balans verstaan

lilapaars de vloer de wanden
vol albast en serpentijn
werk van vele mensenhanden
zeldzaam asymmetrisch zijn

naald en draad bestikte doeken
bladgoud voor de kwastenlap
zijde tule fiberhoeken
glinsterglans van vakmanschap

wat je mooi vindt moet je noemen
halen in je eigen huis
vul je huis met bossen bloemen
open kasten en kom thuis

mary hoe kom jij tot leven
fouten maken soms juist goed
hemeldiepe primitieven
als het stro wordt uitgebroed

alle kinderen mogen spelen
hoor je al die welkomstroep?
krijtjes zijn om uit te delen
schrijf je naam maar op de stoep



©klaasje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten